Variatie in je voeding en in je workouts
04 maart 2022 
4 min. leestijd

Variatie in je voeding en in je workouts

Wij zijn gewoontedieren. Alhoewel gewoontes en routines belangrijk zijn, is het ook belangrijk om daar eens uit te stappen en de boel te mixen. Dat geldt voor activiteiten, maar ook voor je voeding en je trainingen. In deze blog legt Liane er iets meer over uit.

Dagelijkste routine

Niks is zo prettig als een dagelijkse routine. Je hoeft niet zoveel na te denken en het voelt lekker comfortabel. En vooral dat laatste vinden we stiekem heerlijk. Neem de lockdown periode. Soms kon ik het weekend niet meer onderscheiden van een doordeweekse dag. Mijn standaardoutfit bestond uit een sportlegging, hoody, sloffen en een sneaker voor het geval ik naar buiten ging. Comfortabel zeker! Maar, nu ik mij afgelopen weekend weer eens in het feestgedruis heb gestort, voelde dat wel héél erg goed. Weer aandacht besteden aan je uiterlijk, een outfit kiezen en die heerlijke kriebel in je buik, omdat je niet weet wat de dag je brengt. Lachen, praten, andere mensen ontmoeten en lekker gek doen. De dagen daarna, met een glimlach op je gezicht, nagenieten van alles wat je hebt meegemaakt (uiteraard in mijn sportlegging en hoody). Die stap uit de routine dat is hetgeen wat mij energie geeft, mij scherp houdt, mij inspireert en laat voelen dat ik leef!

Varieer in je wekelijkse workout routine

Hetzelfde geldt voor trainen. Het liefst kiezen we elke week dezelfde trainingen en dan ook het liefst met hetzelfde gewicht. Iemand die net start met trainen, bouwt rustig op en kiest vaak voor de lichtere trainingen (wat natuurlijk goed is), maar blijft vaak hangen in dezelfde soort workout(s). Bij het woord HIIT slaat de paniek toe en vaak wordt er, ten onrechte, gedacht dat je in supershape moet zijn om deze les te volgen. Niks is minder waar. De trainingen van Studio C Online zijn geschikt voor iedereen. In de lessen worden opties gegeven, waardoor zowel de beginner als de gevorderde sporter uitgedaagd wordt. Door workouts te variëren, blijf je gemotiveerd en sla je minder snel een training over.

Variatie in je wekelijkse workout routine zorgt er ook voor dat je hersenen op scherp blijven staan. Een Punch & Kick les vraagt om een andere manier van coördinatie dan een les Barre. En een Stretch & Relax workout kan jou juist helpen om goed te herstellen of rust in je hoofd te creëren na een drukke dag. Uiteindelijk merk je dat je door variatie in workouts, variatie van de intensiteit of weerstand, je sterker, fitter en ook blijer wordt. Want als je eenmaal ervaart dat je meer kunt dan je dacht, dan geeft dat mentaal een enorme boost!

Daarom daag ik jou uit om deze maand uit je comfortzone te komen en variatie toe te passen in je workouts!

Varieer in je voeding

Deze maand draait het niet alleen om het mixen van trainingen, maar ook qua voeding is variatie erg belangrijk. Zelf eet ik sinds een paar maanden, bijna, elke dag hetzelfde ontbijt (dezelfde basis en soms varieer ik het fruit), dus bij deze daag ik mezelf uit om vanaf 6 maart elke dag een ander ontbijt te eten. Benieuwd hoe mijn ontbijtjes eruitzien? Volg mij dan via Instagram: @feelllife

Laat jij dan af en toe even weten wat jij anders hebt gedaan in je workout routine?


Liane is trainster op ons workout platform en ze schrijft regelmatig een blog. Ze werkt als freelancer op verschillende vakgebieden. Ze is sportinstructrice en voedingscoach. Binnen Studio C is ze in verschillende workouts te zien en ze heeft bijgedragen aan het e-book Gezond eten zo doe je dat en de voedingsschema's op het platform. 

Wil jij variatie in je workouts? Probeer dan eens drie verschillende workouts van Studio C Online. Geheel gratis. Schrijf je hier in. 

Reactie plaatsen