Wat een barre workout met je lijf doet
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 augustus 2018 

Wat een barre workout met je lijf doet

Misschien heb je al gehoord dat onze Doutzen Kroes er fan van is. Of je hebt je vriendinnen er al over horen praten. Iets langs zien komen op Facebook en Instagram: de barre workout.

Deze workout combineert in de basis ballet, pilates en yoga met als resultaat: een sterk, strak en vrouwelijk lijf.  By the way, barre klinkt als een ballerina workout, maar je hoeft echt geen ballerina skills te hebben om deze workout te kunnen doen.

De geschiedenis

Deze methode is ontwikkeld door professioneel balletdanseres Lotte Berk. Een rugblessure was de aanleiding om haar dansroutine te combineren met haar rugoefeningen, wat leidde tot een nieuw soort workout. In 1959 werd haar eerste studio een feit, in haar kelder in Londen. In 1971 bracht een Amerikaanse student de workout naar Amerika, waar ze een barre studio opende in New York. Al snel werden er allerlei variaties gecreëerd. Zo werd het populair waarna het vanuit de VS weer overwaaide naar Europa. Ook in Nederland is het enorm populair en dat is niet voor niets!

De workout

Tijdens de barre workout worden snelle en vloeiende bewegingen afgewisseld met krachttraining. Niet zomaar krachttraining. Er wordt één spiergroep tegelijk getraind, waarbij er heel veel herhalingen van kleine, precieze bewegingen gemaakt worden. Tot het punt dat de spieren moe worden. Op dat moment stop je niet, maar ga je juist nog even door.

Deze kleine spierbewegingen zijn genoeg om de spieren op te bouwen en elastischer te maken, maar niet om spierscheurtjes te maken waardoor de spier erg groot wordt. Zo worden de spieren sterker, maar niet bulky. Hierdoor creëer je een prachtig, getoned vrouwelijk lijf. Behalve dat je een mooi lijf krijgt, verbetert je houding en word je flexibeler. En wie wil dat nu niet!

Barre workouts zijn de perfecte aanvulling op bv een high intensity workout, krachttraining of hardloopschema waarbij de spieren juist korter worden.

De voordelen

De kleine bewegingen kunnen je sterker maken

Een isometrische samentrekking is een beweging waarbij de spier aanspant zonder langer te worden. Dit is dus het tegenovergestelde van normale krachttraining waarbij de spier meestal lang en kort wordt (denk aan een bicep curl).
Door de kleine bewegingen kan je langer dezelfde houding aannemen waardoor je de spier continue aanspant.Isometrische bewegingen helpen om bepaalde spieren te isoleren. Je kan meer herhalingen doen met deze kleine bewegingen waardoor je spier op een totaal andere manier wordt uitgeput.
Deze hoog-in-herhalingen, laag-in-gewicht oefeningen trainen de langzame spiervezels, die het uithoudingsvermogen van de spieren vergroten.
Grote, samengestelde oefeningen trainen de snelle spiervezels die helpen met power en snelheid (denk aan een marathon rennen versus sprinten). Daarnaast maken isometrische bewegingen de spieren sterker zonder de pezen en aanhechtingen te belasten. Hierdoor is er een kleinere kans op blessures in vergelijking met de meer traditionele krachttraining.

Er worden meerdere spiergroepen tegelijk aangesproken

Barre is een super efficiënte workout aangezien je twee tot vier bewegingen uitvoert – vasthouden, pulseren, stretchen bv – in elke oefening. Een voorbeeld hiervan is de squad waarbij je hakken gelift zijn. Je traint hierbij voornamelijk je quadriceps, maar je werkt tegelijkertijd ook aan kuiten, hamstrings, bilspieren en rug.
Daar komt bij dat het tegelijk trainen van al deze gebieden ook je hartslag omhoog brengt, wat weer leidt tot een hogere vetverbranding.

Je lijf gaat trillen

Dit gebeurt doordat je langere tijd in een bepaalde houding bent waarbij je ook nog eens kleine bewegingen maakt.
Trillen is een teken dat de spieren moe worden. Je spieren vertellen je dat ze het voelen. En dat is goed! Vooral als je op dat moment niet opgeeft, maar het trillen als het ware probeert te omarmen voor maximaal resultaat.

Weinig gebruikte spieren worden geactiveerd

Barre activeert de spieren die weinig gebruikt worden. Na een barre workout ontdek je spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had! Niet altijd fijn, maar wel nuttig aangezien het belangrijk is al je spieren te activeren

Je kan gewicht verliezen

Afhankelijk van je eetpatroon, body type en fitness level ga je veranderingen van je lijf zien en voelen in drie weken tot drie maanden. Echter, grote veranderingen in je lijf zullen natuurlijk langer duren. Maar al dat harde werk zal zeker beloond worden: met barre ontwikkel je een natuurlijke kracht, sierlijkheid, een goede houding, core strength, meer flexibiliteit en mooie ronde billen. Dat laatste is natuurlijk mooi meegenomen!

Waarom je niet ALLEEN barre workouts moet doen

Je werkt minder aan functionele kracht

Functionele kracht is belangrijk bij de dagelijkse bewegingen, zoals traplopen, dozen optillen, boodschappen en kinderen dragen.
Functionele kracht ontwikkel je juist door samengestelde bewegingen (oefeningen waarbij je meer spieren gebruikt).
Bij traditionele krachttraining worden je spiervezels maximaal aangesproken, waarbij je een hogere hartslag krijgt wat leidt tot meer vetverbranding.Daarom wordt een barre klas vaak aangepast ten opzichte van de traditionele workout en worden er wel functionele bewegingen toegevoegd.
Je wilt je lijf tenslotte niet trainen om te dansen, maar voornamelijk om lekker te leven.

Je hart wordt niet genoeg uitgedaagd

De cardio die in een barre klas aan bod komt is niet voldoende voor cardiovasculaire gezondheid en voor vetverbranding ná je workout.
Als je doel dus vet verbranden is, is het zeker aan te raden barre aan te vullen met een high intensity cardio workout.

Er kan stagnatie plaats vinden

Zoals dit bij elke training of workout het geval is, kan je lichaam gewend raken aan barre workout als de intensiteit iedere klas hetzelfde is. Echter, als er gewichtjes, ballen, elastieken of andere elementen toegevoegd worden, zal je geen plateau raken en blijf je je lijf uitdagen.

Conclusie

Barre workout is fine-tuning voor je lijf. Het is totaal anders dan zware krachttraining, omdat je juist veel herhalingen doet, meestal met eigen lichaamsgewicht. Naast barre is het aan te raden om cardio workouts aan je sportschema toe te voegen om je hartslag omhoog te brengen.

Uiteindelijk zorgt een combinatie van verschillende workouts ervoor dat je het beste en fitste lichaam krijgt. En… it is all about the balance; lift, ren, spring, zwem, doe een barre workout, dans enz, doe vooral iets waar JIJ gelukkig van wordt. Mix je workouts, blijf je lijf bewegen terwijl je vooral focust op trainingen die je algehele kracht en uithoudingsvermogen verhogen. Doe dat en je wordt die fantastische, fitte vrouw voor de rest van je leven.

 

Wil jij een keer een barre workout proberen? Doe dan mee met de gratis Studio C Workout Challenge. Hierbij worden Studio HIIT en Studio BARRE gecombineerd. Klik hier om naar de Challenge te gaan.

Reactie plaatsen