Hoe jij sporten in kunt passen binnen je drukke schema
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 april 2019 

Hoe jij sporten in kunt passen binnen je drukke schema

Sporten? Wanneer, waar en hoe? Als te drukke moeder kom je altijd tekort. Dus waar haal je de tijd vandaan om te sporten? Ik geef je vijf tips om fit te blijven.

Sta een half uurtje eerder op

Onderzoek heeft uitgewezen dat vroeg opstaan (na voldoende slaap :-)) goed voor de gezondheid is. Als je opstaat voordat je kids wakker zijn en even tijd voor jezelf neemt, maak je een goede start van de dag. Dat geeft je meer energie voor de rest van de dag.
Gebruik die tijd nuttig. Start met een groot glas water om je lijf te hydrateren. Geniet daarna van een kop thee of koffie, lees iets ontspannends. Of nog beter start je dag met ontspanningsoefeningen of een korte workout. Uit onderzoek blijkt dat sporten in de ochtend je cognitieve vaardigheden verbeteren. Dus je kan beter denken, leren en onthouden. Mooi meegenomen dus. Zeker weten dat jij fit en energiek aan je dag begint!

Verruil wat social media tijd voor een workout

We komen tijd tekort zeggen we vaak. Is dit echt zo?  Hoeveel tijd besteed je per dag aan social media en email? Tegenwoordig kan je op je telefoon zien hoeveel schermtijd je hebt besteed en waaraan. Verbazingwekkend om te zien hoeveel tijd er in social media gaat zitten. Vaak meer dan je denkt. Check het voor de gein maar eens. Probeer eens een gedeelte van deze tijd te gebruiken voor een korte workout of wandeling. Je krijgt minder prikkels binnen en je bent actief bezig. Win-win dus!

Beweeg de hele dag door (en zoveel mogelijk buiten)

Pak de fiets (een e-bike telt niet ;)) in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift, doe een paar squats of spring op en neer totdat de koffiemachine zijn werk heeft gedaan… Doe na het eten nog een potje tikkertje met de kids, dans op jullie favoriete muziek door de kamer of ga met een vriendin wandelen in plaats van borrelen. Er zijn tig manieren om meer te bewegen en dus fitter te worden of te blijven. Wees creatief, zolang je maar beweegt. Doe je dit ook nog eens buiten, dan spat je energielevel door het dak.

Plan sportmomenten in

Het beste is om lichaamsbeweging in te roosteren. Houd je er ook aan net als bij andere afspraken. Wijk er niet van af. Als je er geen tijd voor vrij maakt in je agenda, zal je er geen tijd voor hebben.

Sport thuis voor de buis

Je hoeft echt niet elke dag een uur naar de sportschool om fit te worden of te blijven. Als je intensief traint, heb je niet meer dan 30 minuten nodig (incl warming up en cooling down). Neem bijvoorbeeld HIIT training, high intensity interval training. Door de hoge intensiteit heb je niet meer dan 30 minuten nodig om tot het uiterste te gaan. Doe je dit lekker thuis, bespaar je enorm veel tijd. Ideaal voor in de ochtend, als je kind ’s middags op bed ligt of in de avond als de rust in huis weer is wedergekeerd.

Genoeg mogelijkheden dus om lekker aan de slag te gaan. Vind je het nog steeds een uitdaging? Begin dan met één van de vijf tips. Je zal zien dat het je motiveert om ook met de andere vier aan de slag te gaan.

Wil jij thuis sporten proberen? Doe dan mee met de gratis Workout Challenge ‘5 keer sporten in 2 weken’. Je gaat ervaren dat sporten in te passen is in je drukke leven en je meer energie geeft. Klik hier om mee te doen!

 

Reactie plaatsen