Zo boost jij je immuunsysteem in de herfst
16 november 2021 
5 min. leestijd

Zo boost jij je immuunsysteem in de herfst

ZO BOOST JIJ JE WEERSTAND IN DE HERFST

Het is herfst. Er vallen steeds meer blaadjes van de bomen. Laat dat nu een grote oorzaak zijn van veel verkoudheids -en griepklachten in de herfst. Onze buitenlucht is vervuild met fijnstof, ozon en CO2. Wist je dat al het groen in de natuur de grootste filter is van deze vervuilende stoffen? Zodra de blaadjes dus van de bomen vallen, verdwijnt een groot deel van dit filter. Het gevolg? We ademen veel meer vervuilde lucht binnen, met alle gevolgen van dien. Aan de hoeveelheid vervuiling kunnen we niet zo heel veel doen. Waar we wel wat aan kunnen doen, is ervoor te zorgen dat ons lichaam beter in staat is om met deze vervuiling om te gaan. Doordat het afvalstoffen goed af kan voeren. En door het immuunsysteem te boosten.

Hoe werkt je immuunsysteem precies?

Ons immuunsysteem bestaat uit een briljant netwerk van cellen en eiwitten. Het is het verdedigingsmechanisme dat ons beschermd tegen ongewenste indringers en andere lichaamsvreemde stoffen. Het is een een ontzettend belangrijk systeem wat de hele dag probeert ons lichaam in leven te houden. Je hebt een primair en een secundair systeem. Het primaire immuunsysteem zijn je huid, longen en darmen. Als dit goed werkt, zorgt het ervoor dat indringers geen kans krijgen om het lichaam überhaupt binnen te komen. Gebeurt dit toch? Dan valt het secundaire systeem deze indringer aan. Er ontstaat een ontstekingsreactie wat je ziet aan de rode huid bij een schaafwondje of koorts. Je lichaam heeft als het ware de noodtoestand ingezet om de indringers aan te vallen. Je begrijpt dat het belangrijk is om vooral je primaire systeem, de eerste verdedingslinie sterk te houden.
Dit doe je door de huid dicht te houden en wondjes schoon te houden. Je longen zo schoon mogelijk door bv niet te roken. En je darmen gezond te houden door de juiste leefstijl. Je darmwand vormt een barriere. Cellen scannen de hele dag welke stofjes er wel door mogen en welke niet. Het is belangrijk om de schadelijke stofjes zoveel mogelijk te beperken en de soldaten van je immuunsysteem zo sterk mogelijk te maken waardoor virussen en bacteriën vrijwel geen kans hebben. Hoe dat je dat nu? Hier 3 tips:

1. Blijf bewegen en sporten

Sporten heeft een direct effect op je immuunsysteem. Doctor of Public Health, David C. Nieman, van het American College of Sports Medicine en hoogleraar biologie aan de Appalachian State University in North Carolina heeft hier een rapport over geschreven: Excercise Immunology Review. Volgens Nieman zorgt sporten en bewegen ervoor dat belangrijke immuuncellen beter circuleren door het lichaam waardoor de kans op infecties kleiner wordt. Sportsessies van 30 minuten van middelmatige tot hoge intensiteit zijn hiervoor het meest effectief. Dit zorgt ervoor dat belangrijke immuuncellen op hogere snelheid door het lichaam gaan. Hierdoor kunnen ze bacteriën en virussen sneller opsporen. Vergelijk het maar met een patrouille soldaten. Alleen als ze op pad gaan, kunnen ze de vijand tegenkomen. In dit geval botsen ze sneller op een indringer, zodat ze er op kunnen reageren en in de aanval kunnen gaan.
Als jij niet of weinig sport en beweegt, zal het overgrote deel van jouw immuunsoldaten op hun post blijven, waardoor je minder weerstand hebt. Ook te intensief sporten heeft een averechts effect. Sport jij te vaak en te lang? Dan ontstaat er teveel ontsteking in je lichaam waardoor je soldaatjes daarop moeten focussen en dus niet op het opsporen en aanvallen van indringers.

Is cardiotraining of krachttraining belangrijk?

Zowel met cardiotraining als krachttraining bereik je hetzelfde effect. Het gaat er om dat je bloedcirculatie op gang komt. Dus elke vorm van inspanning waarbij je hartslag omhoog gaat, is goed. Dat kan dus ook een stevige wandeling zijn. Het voordeel van regelmatige cardiotraining is niet alleen een betere bloedsomloop. Het zorgt ook voor een sterker hart. Hierdoor wordt er ook in ruststand meer bloed door je lichaam gepompt en daardoor dus meer immuuncellen.

Bij krachttraining worden er witte bloedcellen en andere immuuncellen naar je spieren gestuurd om deze te herstellen. Deze cellen blijven daar rondhangen en versterken zo je immuunsysteem.

Hoe zit het met HIIT?

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het heeft dus een hoge intensiteit. Toch ontstaan bij HIIT niet de nadelen die je bij langdurige intensieve sessies ziet. De intervallen van rust en een lagere hartslag lijken dit effect op te heffen. Wel is het advies om niet elke dag HIIT te doen, zodat je lichaam goed kan herstellen.

Al met al is het dus belangrijk dat je workouts en beweegsessies afwisselt. Zo voorkom je dat bepaalde spiergroepen overbelast raken, verklein je de kans op ontstekingen die je immuunsysteem juist verzwakken en voorkom je hoge cortisollevels (het stresshormoon). Ga 2/3x per week voor intensievere sessies en wissel deze af met een stevige wandeling, pilates of stretch/relax sessie. Zo ga jij fit en energiek de herfst en winter door.

2. Eet veel groenten van het seizoen

Pompoen, pastinaak, paddenstoelen en boerenkool zijn bekende herfstgroenten. Pompoen zit vol met vezels. Dit helpt je om je darmen gezond te houden. Daarnaast bevat het beta caroteen, magnesium, kalium, ijzer, zink, vitamine A en vitamine C. De mineralen en vitamines zijn goed voor je spijsvertering en je immuunsysteem.

Pastinaak is zeer gezond. Foliumzuur in pastinaak beschermt de mens tegen dementie, hartziekten en osteoporose. De wortelgroente is rijk aan vezels waardoor het bloedsuikerniveau stabiel blijft. Er zit genoeg kalium in pastinaak die een hoge bloeddruk tegengaat. Daarnaast is het goed om het te eten als je last hebt van nierziekten, obesitas en cellulitis. Voor mensen die behoefte hebben aan veel suiker eten is de pastinaak ideaal aangezien hij zoet smaakt en zeer weinig calorieën of verzadigde vetten bevat. Omdat de pastinaak de nieren stimuleert en het daardoor afvalstoffen sneller afvoert is het ook goed tegen reumatische klachten. Verder zitten er veel antioxidanten in pastinaak die vrije radicalen bestrijden.

Paddenstoelen zijn echt een voedingswaardenbommetje. Ze barsten van de vitaminen en mineralen. Vooral de B vitamines. Ook vitamine B12 dat we bijna alleen maar dmv dierlijke producten binnen kunnen krijgen. Dat maakt paddenstoelen een goede vleesvervanger. Verder zit het vol met mineralen (seleen, koper, kalium en fosfor) en fytonutrienten. De fytonutrienten hebben invloed op de werkzaamheid van witte bloedlichaampjes waardoor je lichaam zich beter kan weren tegen ziektes. Je immuunsysteem wordt er dus door verbeterd. Daarnaast werken paddenstoelen ontstekingsremmend.

Voeding kan dus enorm veel voor je doen. De vraag is alleen; is voeding voldoende?

3. Vul je voeding aan met de juiste nutriënten

Vroeger aten we wat de natuur ons te bieden had, werden er geen pesticiden gebruikt, was de grond nog niet verarmd, hadden dieren vaak een beter leven en aten we meer wilde vis ipv kweekvis. Hierdoor kregen we genoeg vitamines, mineralen en vetzuren binnen.
Tegenwoordig eten we veel meer bewerkte voeding. En de voeding die uit de natuur komt is ook zwaar bewerkt (pesticiden, hormonen in dieren en de niet natuurlijke voeding die dieren en kweekvis krijgen). Daardoor is het bijna onmogelijk om alle voedingstoffen die je nodig hebt voor een optimale gezondheid uit je voeding te halen. En daardoor is je voeding aanvullen met deze missende nutriënten bijna een must. Tenminste, als je jezelf vitaal en energiek wilt voelen, je een sterk immuunsysteem wilt en klachten op de lange termijn wilt voorkomen.

Wat zijn de belangrijkste voedingsstoffen om aan te vullen?

Vitamine D3, Omega3, andere vitaminen en mineralen en vaak ook vezels voor optimale darmgezondheid. De kwaliteit van deze supplementen zijn enorm belangrijk voor het effect ervan. Veel suppletie bevat chemische en niet-actieve stoffen waardoor het niks voor je doet of zelfs schadelijk is. Laat je dus goed adviseren. Vanuit Studio C willen we jou ook op dit vlak helpen, zodat jij meer in balans komt, nog meer energie krijgt en nog stralender door het leven gaat. Door meten is weten, kunnen we zien hoe jij ervoor staat. Ben je hier nieuwsgierig naar? Mail ons dan op info@studioconline.nl.

Ben je geïnspireerd en wil je gaan of blijven sporten? Maak dan nu een maand gebruik van ons platform voor slechts 9 EURO. Je hebt dan toegang tot het volledige aanbod. Een grote variatie aan losse workouts en alle trainingsprogramma's. Ja, dat wil ik!


Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down