De zomer door ZONDER een crashdieet
14 juli 2021 

De zomer door ZONDER een crashdieet

De schoolvakantie is in sommige delen van het land al begonnen. Het mooie weer laat nog even op zich wachten,  maar je voelt de zon steeds warmer worden. Wat betekent dat? Je kan je zomerse jurkjes, korte broekjes en bikini weer bijna aan. Als je de vogels ’s ochtends hoort fluiten en de blauwe lucht ziet als je de gordijnen open trekt, krijg je waarschijnlijk weer zin in om die zomerse outfit aan te trekken.  Er is alleen vaak een maar… We voelen ons vaak niet zo zeker van ons lichaam in die bikini of dat korte rokje. Daar willen wij verandering in brengen en jij hopelijk ook. 

Hieronder staan drie tips die je helpen met het fit en stralend de zomer in te gaan zonder dat je je aan een crashdieet hoeft te houden.

Schaam jij je voor je paar kilo’s “teveel”, je buikvet, hangende billen, cellulitis, vetophoping bij je knieën, je lovehandles, je slappe lichaam? Dan ben je niet de enige. Er zijn veel meer vrouwen die zich schamen voor hun lichaam. Op het moment dat de bikini bijna aangaat willen ze afvallen en het liefst zo snel mogelijk. Wat zien we deze periode vaak gebeuren? Er wordt gestart met een crashdieet. Heel weinig eten om er toch een paar kilo af te krijgen voordat de bikini aan gaat. Laat dat nu net hetgeen zijn dat je vooral NIET moet doen. Je verliest er waarschijnlijk wel wat kilo’s mee. Helaas zijn dit de kilo’s die er meteen weer bijkomen zodra je weer terugvalt in je oude patroon. Meestal komen er juist nog meer kilo’s bij omdat je je lichaam in een verhongering modus zet. Doordat je lichaam veel te weinig energie binnenkrijgt, komt je lichaam in een toestand waarin het vet vasthoudt en gewichtsverlies tegengaat om je te beschermen voor uithongering. Dit is dus niet wat je wil. 

Wat kan je WEL doen? Hier komen de drie tips.

 

  1. Reset je mindset
    Schaamte is slopend voor je mindset. Schaamte verlaagt je energie en zorgt voor negativiteit. Dat gaat je zeker niet brengen waar je wilt zijn. Begin dus met jezelf te accepteren. Met jezelf waardevol te vinden zoals je bent. Of je nu te zwaar bent of niet. Je hoeft geen killerbody te hebben. Focus op de dingen die je mooi vindt aan jezelf. Kijk ook naar je karaktereigenschappen en benoem deze voor de spiegel.

Dit wil niet zeggen dat je niks wilt of hoeft te veranderen. Tenslotte wil iedereen een gezond en fit lichaam. Dat is ook belangrijk. Gezond zijn en energie hebben om dit drukke leven aan te kunnen en daardoor meer van het leven te kunnen genieten.
Blijvende verandering ga je echter alleen bereiken door zelfacceptatie en zelfliefde. Als je blij bent met jezelf, als je van jezelf houdt, is het makkelijker om een gezonde leefstijl te implementeren in je leven. Omdat het uitgangspunt anders is: Ik ga trainen en gezond eten omdat…
–       ik mezelf er niet goed uit vindt zien OF
–       ik ga trainen en gezond eten omdat ik het waard ben. 

Voel je het verschil? Bij de laatste optie zal je veel makkelijker de juiste keuzes maken.

Ga dus met je mindset aan de slag en stel een doel voor jezelf. Bv ik wil 4 kg afvallen en sterker worden. Bedenk voor jezelf waarom je dit wilt. En stel jezelf die vraag meerdere keren. Dan kom je bij de diepste motivatie en dat gaat jou helpen om te starten EN vol te houden.

 

  1. Zorg voor je lichaam

Ons lichaam bestaat uit miljoenen cellen die de juiste voeding nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Zorg dus dat je voldoende koolhydraten, eiwitten en goede vetten binnenkrijgt. Eet dus gevarieerd. Daarnaast helpen de volgende richtlijnen je al een eind op weg: 

– Niet meer dan 4-5 eetmomenten per dag 
– Zorg dat tijdens de lunch en het diner de helft van je bord uit groente bestaat
– Eet minimaal 3 dagen in de week je maaltijden binnen 8-12 uur (bv tussen 10 en 18 uur)
– Eet geen suiker
– Eet zo min mogelijk fabrieksmatig bewerkte producten 
– Drink liever geen alcohol
– Drink max. 4 koppen koffie per dag (liefst zwart of met plantaardige melk)
– Eet of drink minder zuivel (of plantaardige)
– Eet zoveel mogelijk rauwe, gewokte of kort gekookte groenten
– Kauw je eten goed en neem de tijd om te eten. Ga altijd zitten en probeer zoveel mogelijk de eten met bestek. 

Door deze richtlijnen toe te passen zal je al snel resultaat zien. Zonder dat je calorieën telt of jezelf aan het uithongeren bent.

  1. Ga TRAINEN

    Er is een verschil tussen bewegen en trainen. En dan is er ook nog een verschil tussen trainen en alles geven tijdens een training.

Veel vrouwen zijn ervan overtuigd dat een uur op de crosstrainer of een uur hardlopen op hetzelfde tempo effectief is omdat je dan wel 700 kcal in een uur verbrand.

Dit is echter helemaal niet zo effectief als je zou denken. Voor vrouwen is langer dan een uur trainen sowieso niet verstandig. Na drie kwartier trainen stijgt je cortisol level. Dat is het stress hormoon zorgt ervoor dat je (buik)vet vasthoudt. Daarnaast start je spierafbraak. Terwijl spieren zorgen voor een hogere stofwisseling en hogere vetverbranding.

De wetenschap maakt duidelijk dat kort trainen op een hoge intensiteit het meest effectief is voor de vrouw. Daarbij is krachttraining, juist voor vrouwen, enorm belangrijk. High intensity training en krachttraining zorgen voor een betere balans op het gebied van hormonen, voor een hogere vetverbranding en uiteindelijk voor een sterk, mooi gevormd lichaam.

Zorg dus dat je die spieren gaat trainen en de hartslag in intervallen omhoog brengt. Dit kan ook tijdens een hardloopsessie of op de crosstrainer. Zorg dat je niet op 1 tempo blijft trainen, maar maak er een intervaltraining van. Bv 30 seconden rustig tempo en, 20 seconden sprinten. 
Dan heb je aan 20/30 minuten genoeg en is het effect vele malen groter, dan wanneer je op een zelfde tempo traint. 

Andere trainingen waar je aan kan denken zijn een HIIT workout, kracht oefeningen zoals lunge, squat, push ups met of zonder gewichten of een combat workout zoals Studio Punch & Kick. 

 

Wil je deze zomer fit blijven? Kijk eens naar ons nieuwe programma Studio Fresh 15!

 

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down